استفاده از ژن های انسانی در موشها برای تحقیقات دیابت نوع 1 می تواند جستجو برای درمان این بیماری را بهبود بخشد

19 فوریه 2019 - ابتلا موشها به دیابت نوع 1 و پیشرفت این بیماری با موفقیت توسط یک تیم از محققان اسپانیایی با اضافه نمودن ژنهای انسانی به این حیوان آزمایش شد. محققان با مطالعه ی مجموعه ای از سلول های T که در پانکراس یافت می شوند، اطلاعات بیشتری را در مورد این بیماری کسب کردند.

این روش جدید استفاده از ژنهای انسانی در ایجاد یک بیماری کاملا مشابه در حیوانات، یک روش پیشگام است، در این روش موشهای مذکور به عوارض مربوط به دیابت نوع 1 نیز مبتلا شدند، به این معنا که محققان میتوانند نحوه ی ابتلا به دیابت نوع 1 و چگونگی پیشرفت طبیعی آن را در این حیوانات بررسی کنند.

سایر تحقیقاتی که تاکنون در تلاش برای تکرار دیابت نوع 1 در حیوانات انجام شده اند، هرگز مسیری کاملا مشابه با مسیر ایجاد بیماری در انسان را تقلید نکرده اند.

دکترJuan Jaume ،  استاد دانشکده پزشکی و علوم زیستی دانشگاهToledo و نویسنده ی ارشد این مقاله گفت: متاسفانه تحقیقات به دلیل نداشتن یک مدل خوب برای مطالعه ی این بیماری و پیشرفت آن متوقف شده اند. اکنون ما یک مدل موش جدید را پرورش داده ایم که یک گام ما را به سوی یافتن یک درمان قطعی برای این بیماری نزدیک تر کرده است.

این تیم برای حق ثبت اختراع این روش اقدام کرده است و در حال مطالعات بیشتر برای استفاده از این مدل موش برای توسعه درمان های پیشگیرانه ی آتی برای دیابت نوع 1 هستند. محققان در تلاشند که از این روش برای پرورش موشهایی بمنظور تقلید بیماریهای دیگر مانند سرطان استفاده کنند.

دکتر Jaume افزود: مدل موش دیابتی غیر چاق، که قبلا در آزمایشات بعنوان مدلی برای دیابت نوع 1 استفاده می شد، کاملا با بیماری دیابت نوع 1 در انسانی مشابهت ندارد. بیش از 125 درمان مختلف برای درمان دیابت نوع 1 در موش های دیابتی غیر چاق وجود دارد، تحقیقات بالینی که بر اساس نتایج موشهای مدل قبلی پایه گذاری و انجام شده اند، در انسان نتایج مثبتی را بهمراه نداشته است. به همین دلیل همه ی محققان به دنبال یک مدل بهتر برای تقلید دیابت نوع 1 بودند. یافته های این تحقیق در مجلهScientific Reports  منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/human-genes-used-in-type-1-diabetes-mouse-research-could-improve-search-for-a-cure-96046335.html